Adéu a Nihil Obstat | Hola a The Catalan Analyst

Després de 13 anys d'escriure en aquest bloc pràcticament sense interrumpció, avui el dono per clausurat. Això no vol dir que m'hagi jubilat de la xarxa, sinó que he passat el relleu a un altra bloc que segueix la mateixa línia del Nihil Obstat. Es tracta del bloc The Catalan Analyst i del compte de Twitter del mateix nom: @CatalanAnalyst Us recomano que els seguiu.

Moltes gràcies a tots per haver-me seguit amb tanta fidelitat durant tots aquests anys.

dimecres, 31 de març del 2010

Al toreig el matarà la ciència

Arcadi Espada:
Si la neurociencia lograra demostrar algún día que el toro cabecea cuando le clavan las banderillas, urgido por un reflejo que nada tiene que ver con el dolor humano, la principal víctima del descubrimiento sería la Fiesta. Todo su entramado, incluso estético, se organiza en torno a la humanidad del toro. No en vano el primer acto de la lidia es ponerle al toro un nombre. Esa humanidad pasa inexorablemente por el sufrimiento. Se acepta que la inteligencia del toro sea limitada: ¡y se desecha el resabiao! Pero la sangre debe ser inequívoca. Al toreo lo matará la ciencia. Bien porque demuestre con precisión insoportable que el dolor del toro es el del hombre, bien porque sostenga que la bravura es un engaño más eficaz que la muleta

Mientras tanto, quizá podamos disfrutar de esta hora incierta.

Lovelock: 'No podem salvar el planeta"

El professor James Lovelock, el científic que va desenvolupar la teoria de Gaia, que formula que tota la terra és com un sol organisme, ha dit en una entrevista a la BBC que "no podem salvar el planeta". Lovelock creu ara que només podem esperar que la terra es faci càrrec de si mateix davant la total impredictibilitat del canvi climàtic.
Prof Lovelock does not pull his punches on the politicians and scientists who are set to gain from the idea that we can predict climate change and save the planet ourselves. Scientists, he says, have moved from investigating nature as a vocation, to being caught in a career path where it makes sense to "fudge the data". And while renewable energy technology may make good business sense, he says, it is not based on "good practical engineering".

Capellans, pedòfils i papanates

Reprodueixo íntegrament aquest article de Jon Juaristi de diumenge passat, perquè no podria expressa millor el que penso sobre el tema:
Es innegable que curas y religiosos han cometido delitos de pedofilia y que miembros de la jerarquía eclesial, en determinados países, han encubierto culposamente tales hechos, de modo que algunos han quedado impunes. El asunto es gravísimo, y de consecuencias terribles para las víctimas; y, desde luego, para la propia Iglesia. Por otra parte, los autores de estos crímenes y de su encubrimiento son una minoría dentro del clero católico. El actual pontífice los ha reprobado públicamente y ha pedido perdón en nombre de la Iglesia. Era lo que debía hacer, y no un gesto gratuito, condescendiente y generoso al que Benedicto XVI no estuviera obligado, como bastantes católicos españoles parecen pensar. Y nada indica que el Papa suponga que, obrando así, exima a los culpables de las responsabilidades penales en que hayan incurrido y se les pueda en justicia demandar.

Dicho esto, creo que sería ingenuo pasar por alto otros aspectos de la cuestión, como la extendida tendencia a generalizar las imputaciones de pederastia o de complicidad con la misma a toda la Iglesia. Aquí influyen distintos factores. En primer lugar, la histeria contagiosa que va siempre asociada a este tipo de escándalos y de la que hay precedentes bien conocidos. En las décadas finales del pasado siglo, se desató en Estados Unidos una auténtica fiebre de denuncias por abusos sexuales en las escuelas, y muchos maestros fueron detenidos y procesados. Aunque la mayor parte de ellos fueron absueltos por los tribunales, sus reputaciones quedaron seriamente dañadas y la profesión, en general, se vio puesta bajo sospecha durante varios años, al tiempo que se difundía la superstición de que muchísimos americanos (si no la totalidad de ellos) habían sido violados en su infancia por sus profesores o por sus mismos padres, convirtiéndose en neuróticos crónicos al empeñarse en reprimir y negar la memoria de aquellas supuestas agresiones. Obras como el best-seller de Jeffrey M. Masson -El asalto a la verdad (1984)-, en el que se reprochaba a Freud haber renunciado a la teoría de la seducción infantil por resultarle intolerable la idea de que la mayoría de los adultos varones abusaran habitualmente de sus hijos, proporcionaron combustible a lo que resultó ser, a la postre, una paranoia colectiva inducida por el eclipse de la familia y la consiguiente conciencia de culpabilidad en los millones de divorciados jóvenes que se desentendían, en la práctica, del cuidado de sus proles.

En el caso de España, no es aventurado conjeturar que puede influir en las fantasías anticlericales del presente la incidencia de una crisis similar de la institución matrimonial, que ha llegado con algún retraso respecto a Estados Unidos y a la Europa más próspera, y que, dada la peculiar historia de nuestro país, busca su chivo expiatorio en la educación católica. Muchos de los que pasamos por ella -incluso algunos que no nos consideramos siquiera cristianos- guardamos un buen recuerdo de nuestros colegios, pero no se puede ignorar que existe un alto porcentaje de resentidos. Por último, hay que contar con la evidencia de un anticristianismo militante, el nuevo «socialismo de los imbéciles», dispuesto a emular al antisemitismo de antaño. Los chistes gráficos de cierta prensa a propósito de curas pedófilos parecen calcados de las imágenes antijudías clásicas, con sus caricaturas de rabinos de rasgos repugnantes crucificando o degollando niños cristianos. Y es que a los perseguidores se les ve venir desde lejos, porque recurren siempre a las mismas técnicas estereotipadas para propagar el odio.

dimarts, 30 de març del 2010

L'altra memòria històrica

Tarradellas hauria rebut 200.00 euros després de l'assassinant de 172 maristes durant la Guerra Civil.
L'historiador Miquel Mir considera que l'aleshores conseller en cap estava al corrent de l'assassinat de 172 maristes a mans de la FAI. Mir acaba de publicar -juntament amb Mariano Santamaria- "El preu de la traïció" (Pòrtic), el qual relata un dels episodis més desconeguts de la violència anticlerical a Catalunya durant l’any 1936: l’assassinat de cent setanta-dos germans maristes.

El llibre explica la persecució, el xantatge i la traïció que van patir els maristes per part de dirigents de la CNT-FAI que ocupaven càrrecs de responsabilitat a la Conselleria d’Interior de la Generalitat i en el Govern de la República.

Els testimonis i les proves aplegades permeten afirmar, segons els autors, que alguns governants de la Generalitat de Catalunya estaven al corrent de la persecució i el xantatge de dos-cents mil francs francesos, que va pagar infructuosament la Institució Marista com l'aleshores conseller en cap, Josep Tarradellas.

Aquests diners van ser cobrats per Aurelio Fernández, cap del Departament d’Investigació i de les Patrulles de Control, i secretari general de la Junta de Seguretat Interior de la Generalitat, que els va lliurar a Tarradellas, llavors també conseller de Finances.

dimecres, 24 de març del 2010

L'arquetip Joan Laporta

De Laura Fàbregas:
Ahir a classe de mitologia grega ens van parlar dels arquetips humans. Aquests, es diferencien dels estereotips en tant que són personatges modèlics comuns a totes les cultures, pertanyen a l'imaginari col.lectiu de la raça humana. Mentre l'estereotip respon a l'univers simbòlic d'una societat determinada, l'arquetip funciona de forma universal: totes i cadascuna de les cultures existents poden sentir-se'n identificades.
Dos d'aquests arquetips universals són l'Heroi i el Rei corromput. Ambdós personatges resulten d'un viatge iniciàtic que emprenen i que els hi comporta una ascensió personal. Tanmateix, un cop assolida aquesta ascensió hi ha el punt d'inflexió que els separa: l'Heroi decideix arriscar-se o sacrificar-se per un bé major que ajudi al progrés de la humanitat (com en Prometeu robant el foc als Déus per a portar-los als humans) i el Rei decideix satisfer el seu interès personal i sobreposar la seva figura i el seu ego a qualsevol altra raó o motiu major. En comptes de buscar el progrés de la civilització, posa impediments que preservin o juguin a favor de la seva situació personal.

El cas de Joan Laporta és paradigmàtic d'ambdós arquetips. Els 6 anys en el Barça resultaren el seu viatge iniciàtic, mentre que la fama i el poder mediàtic significaren l'ascensió del personatge. Va ser capaç de fer fora els Boixos Nois del Camp Nou, de canviar un model que no funcionava, d'augmentar els beneficis del Barça i de portar-nos títols i glòria. Un heroi de l'univers culé. No obstant, els últims temps semblen palesar una inversió d'aquest heroi, una degradació que el situarien més a prop del Rei corromput. No faig referència a les seves aspiracions polítiques (que tot i que també té molt a veure, només el temps dirà si es materialitzen en heroïcitat – amb una hipotètica independència de Catalunya – o si acaba sent un Berlusconi a la catalana, és a dir, un Rei corromput). Parlo del seu afany de controlar el Barça, d'intentar impedir l'ascensió d'un possible candidat (Ferran Soriano) malgrat els seus companys de Junta creguin que és el millor pel Barça. Parlo de no saber discernir sobre què és el millor pel Barça i el millor per a ell. L'Alfons Godall, pel que sembla, té la voluntat de cedir el seu lideratge per al projecte del Barça, més enllà de personalismes el que busca és la continuació del model que tants bons resultats ha donat, sense importar qui l'encapçali. En Laporta és un líder, però d'heroi a corrupte hi ha dues passes.I la història n'és repleta d'exemples com aquest, els grecs ja ens avisaren.

Ahir, Grècia; avui, Portugal... demà Espanya?

La rebaixa del rating de Portugal por part de l'agència Fitch, que s'ha conegut avui, ha caigut com un jerro d'aigua freda a la borsa espanyola, que ha perdut els 10.800.

La agencia de calificación crediticia Fitch ha rebajado el rating de la deuda Portugal desde 'AA' hasta 'AA-' y ha puesto en perspectiva negativa el rating de impago por parte del emisor (IDR, siglas en inglés). Esta rebaja refleja, según la agencia, el mal comportamiento presupuestario del país en el último ejercicio.

Los expertos entienden que las cifras de Portugal no difieren mucho de las de España (con un déficit público del 11,2% y una deuda que se doblará en cinco años, de 2008 a 2012, hasta situarse por encima del 70% del PIB), por lo que no descartan que estas agencias de calificación rebajen próximamente el rating a nuestro país.

dimarts, 23 de març del 2010

Bagram, el Guantànamo d'Obama?

Los Angeles Times publica que l'administració nord-americana estudia la possibilitat d'instal·lar a la base militar de Bagram, a l'Afganistan, un centre de detenció similar al de Guantánamo. S'han adonat que necessiten un lloc on interrogar els presoners de guerra estrangers, sense donar-los accés al sistema judicial dels EUA. La falta d'un Guantànamo bis més proper a la zona de conflicte ha portat els caps militars a preferir matar els terroristes islamistes que a detenir-los.

Washington — The White House is considering whether to detain international terrorism suspects at a U.S. military base in Afghanistan, senior U.S. officials said, an option that would lead to another prison with the same purpose as Guantanamo Bay, which it has promised to close.

The idea, which would require approval by President Obama, already has drawn resistance from within the government. Army Gen. Stanley A. McCrystal, the top commander of U.S. and NATO forces in Afghanistan, and other senior officials strongly oppose it, fearing that expansion of the U.S. detention facility at Bagram air base could make the job of stabilizing the country even tougher.

That the option of detaining suspects captured outside Afghanistan at Bagram is being contemplated reflects a recognition by the Obama administration that it has few other places to hold and interrogate foreign prisoners without giving them access to the U.S. court system, the officials said.
Without a location outside the United States for sending prisoners, the administration must resort to turning the suspects over to foreign governments, bringing them to the U.S. or even killing them.

In one case last year, U.S. special operations forces killed an Al Qaeda-linked suspect named Saleh Ali Saleh Nabhan in a helicopter attack in southern Somalia rather than trying to capture him, a U.S. official said. Officials had debated trying to take him alive but decided against doing so in part because of uncertainty over where to hold him, the official added.

U.S. officials find such options unappealing for handling suspects they want to question but lack the evidence to prosecute. For such suspects, a facility such as Bagram, north of Kabul, remains necessary, officials said, even as they acknowledged that having it in Afghanistan could complicate McCrystal's mission.

"No one particularly likes any of the choices before us right now, but Bagram may be the least bad among them," a senior Defense official said.

With such a move certain to draw furious criticism by allies and human rights groups that the administration was re-creating the U.S. military prison at Guantanamo Bay, Cuba, officials stressed that no final decisions have been made, and a White House spokesman declined to comment.

The idea of using Bagram emerged as the White House National Security Council solicited suggestions on how to handle detainees from the Justice Department, CIA and other government agencies.

(Via)

El mentider analfabet



Desde el Exilio, desmunta les xifres i revela la seva falsedat:

Desde que tengo uso de razón, los números son mis amigos (creo que es la única razón por la que estudié una ingeniería). Así que, tras cerciorarme de que las dos “piñas coladas” con las que he acompañado mi cena mejicana no me habían hecho leer mal la información, y comprobar en otros medios de comunicación más progresistas que no era la iniquidad intrínseca de estos trasnochados liberales que escriben en algunos medios la que les había llevado a citar esas llamativas cifras, me he puesto a jugar un rato con los números:

1.- ZP anuncia ahorros del 20% del total de electricidad consumida en esos edificios, equivalente a 3.000 M € anuales.

2.- Por lo tanto, ZP informa de que esos 2.000 edificios consumen anualmente 15.000 M € (si el ahorro son 3.000 y equivale al 20%, el gasto total son 15.000).

3.- 15.000 M € es aproximadamente el 1,5% del PIB nacional (y el 6,74% de todo el consumo de la Administración, y el 34,5% de la recaudación anual por IVA, y el 60,95% de la aportación del sector de la energía al PIB).

4.- 15.000 M € representa aproximadamente…. iel 50% del total de facturación del sector eléctrico nacional! Esto del 50%, para progresistas víctimas de la LOGSE, equivale más o menos a la mitad del total. Teniendo en cuenta que la cifra global incluye todo el consumo industrial y residencial, es ya evidente que el dato de ahorro dado por ZP es totalmente falso (es imposible, por ineficientes que sean los edificios, que sólo 2000 edificios, además no industriales, consuman el 50% de la electricidad nacional). Pensando bien, probablemente ZP ha confundido euros con pesetas, quizá presintiendo que sus amigos Merkel y Sarkozy nos echarán del euro a no mucho tardar.

5.- 15.000 M €, repartidos entre 2.000 edificios, son unos 7,5 M € por edificio en consumo eléctrico anual…iprobablemente más que el precio medio de adquisición de dichos edificios! Imagínese el lector la relación entre el precio de compraventa de su piso y su consumo anual de electricidad (¿unos 600-700 euros/año? vs unos 300.000?)

Hay que asumir que, dando ejemplo de sobriedad, estos edificios públicos deben ya ser usuarios de las “sebastianas”, o bombillas de bajo consumo; por lo que el consumo parece exagerado, aún con el aire acondicionado programado para llevar la temperatura al cero absoluto (-273ºC, lo cual sería nefasto para el cambio climático, ¿o no?, pongo la idea en manos de algún progresista bienintencionado como medio futurista para enfriar el planeta mediante muchos aparatos de aire acondicionado).

Por lo tanto:

1.- Zapatero sabe que lo que ha dicho es una mentira, y gorda (¿habrá sido idea fruto de un guión de su Ministra de Cultura?).

2.- O Zapatero es un analfabeto funcional (entendido como aquél que no sabe leer, escribir, sumar, restar, multiplicar y dividir correctamente).

3.- O Las dos anteriores opciones son correctas.

Me parece preocupante leer en los foros de internet mucho debate en torno a la idea, pero poca discusión sobre las cifras. Preocupante, pero comprensible: los distintos planes educativos destinados a crear borregos a golpe de telediario van dando los esperados frutos.

Más preocupante me parece que el Gobierno y su presidente no sean capaces de crear sus planes grandilocuentes sin al menos revisar que lo que dicen tenga algún poso de verosimilitud económica

Y aún más preocupante me parece leer que la reacción del PP es decir que se trata de algo ya anunciado anteriormente, sin entrar a fondo en la crítica a la medida, y sin ridiculizar y desmontar las evidentes incongruencias matemáticas del anuncio.

Desgraciadamente, me temo que tenemos lo que nos merecemos.”

dilluns, 22 de març del 2010

Reforma sanitària històrica?

La reforma sanitària aprovada aquesta matinada pel Congrés nord-americà té poc a veure amb la que havia promès Obama. L'opció pública, ha desaparegut, i la universalització de l'assegurança mèdica s'ha garantit fent-la legalment obligatòria. S'ha ampliat la renda mínima per poder rebre l'assistència mèdica pública del programa Medicaid i s'inclouran els medicaments en el programa Medicare. També s'ha prohibit a les asseguradores, entre altres coses, rebutjar les pòlisses a les persones amb historials mèdics problemàtics. Canvis importants alguns d'ells però que no signifiquen un canvi de model. Pel contrari, signifiquen, si funcionen, un reforçament del sistema.

Veje-m'ho amb detall:

La reforma sanitària d’Obama tindrà un cost de 940.000 milions dòlars en deu anys i haurà de permetre estendre la cobertura sanitària a uns 32 milions de nord-americans que no en tenen.

Als EUA, l'assistència sanitària es regula amb dos programes públics: el Medicaid, que proporciona atenció mèdica gratuita als pobres, i el Medicare, que l’ofereix als pensionistes i jubilats majors de 65 anys.

Amb la reforma, el programa Medicaid s’amplia per als que guanyin menys de 16.500 dòlars i a les famílies de quatre membres que guanyin menys de 39.000 dòlars l'any, mentre que el Medicare s’ampliarà gradualment fins el 2020 per incoporar les despeses farmacèutiques, que actualment no inclou. La idea es repartir la despesa entre les farmacèutiques i el govern per a que cap beneficiari del Medicare pagui més del 25% de les medecines.

A partir del 2016, tots els nord-americans hauran de subscriure obligatòriament una assegurança sanitària, ja sigui la de la seva empresa o una que contractin pel seu compte. Per estimular-ho, es facilitaran subvencions a tots aquells que guanyin menys de 43.000 dòlars anuals i a les famílies de quatre membres que ingressin menys de 88.000 dòlars.

També hauran de contractar assegurances sanitàries privades les empreses amb més de 50 empleats, que podran rebre, igualment, ajudes mitjançant subvencions d’un fons de 600 milions de dòlars. Els qui no ho facin, seran multats.

Aquesta obligació de que tothom tingui de contractar una assegurança mèdica s’ha interpretat, per una gran part de la societat nord-americana, com una retallada de la llibertat individual.

Una altra aspecte que contemplas la reforma és que els fills de fins a 26 anys estaran coberts per les assegurances dels seus pares i, el que és més important, les companyies d'assegurances no podran rebutjar als nens pel seu historial mèdic. Tampoc podran rebutjar els adults en aquesta situació. Fins ara, encara que es tingués diners, amb un historial de malalties no es podia contractar cap assegurança mèdica el que impedia l'accés a la sanitat. La reforma posa límit també a les pujades indiscriminades en les pòlisses.

La reforma sanitària dels EUA, a través d'aquestes assegurances, permet triar el lloc de tractament i els metges. A Espanya, aquesta elecció no es pot realitzar a la sanitat pública i només els que disposen d'una pòlissa privada tenen aquesta opció.

A diferència d'Espanya, on la sanitat pública si cobreix l'avortament en els supòsits establerts per la llei, Obama s'ha assegurat els vots necessaris per aprovar la reforma cedint davant d’un grup de congressistes demòcrates: No hi haurà diners per finançar l'avortament. El que assegura la Llei és que ha d'haver almenys una pòlissa que inclogui la cobertura de l'avortament. Si una dona rep ajudes estatals a la seva assegurança habitual, hauran de pagar un altre a part de la seva butxaca per poder avortar.

ADDENDA.- Per completar aquesta informació llegiu l'article "La sanidad de EEUU, una verdad incómoda" de l'economista Jordi de la Torre.

L'edat de la por

John Carlin:
Los generadores del miedo suelen tener buenas intenciones. Como en el caso del tabaco. O el de las frutas y los vegetales transgénicos, cuyo impacto sobre la salud, dicen algunos sin saber a ciencia cierta si es verdad, va a ser desastroso. O el de los teléfonos móviles y el supuesto riesgo que su repetido uso puede tener en la incidencia de cáncer cerebral. O el miedo a que si los musulmanes siguen emigrando a Europa, los habitantes del continente se despierten un día de aquí a 30 años y descubran que están viviendo bajo la sharia. O (una tesis más arraigada) la de los peligros del cambio climático.

John Adams, profesor emérito de University College London, ha dedicado su vida a estudiar el fenómeno del riesgo y a asesorar a Gobiernos y empresas sobre el tema. Adams distingue entre riesgos concretos, visibles, palpables -"¿cruzó la calle antes de que llegue ese autobús?"- y lo que él llama "riesgos virtuales". Un riesgo virtual no es medible o visible, según la definición de Adams: "Los científicos no están de acuerdo. No existen pruebas demostrables". En una reunión que Adams tuvo recientemente con un grupo de psiquiatras, uno de ellos postuló que se definiese una nueva enfermedad con el nombre de "Compulsive Risk Assessment Psychosis" (psicosis de evaluación de riesgo compulsivo), cuyas siglas en inglés serían CRAP, que significa "mierda". "La verdad es que esta enfermedad abunda y crece cada día", dice Adams, que sostiene: "Existe el peligro de caer en una actitud absolutamente desproporcionada en cuanto a los riesgos que conlleva una vida normal".

Para Adams, el tema del cambio climático, que penetra la vida normal de la gente más y más, cae dentro de la definición de riesgo virtual, ya que no existe consenso científico sobre la cuestión crucial del papel del hombre en el calentamiento planetario. Con lo cual, dice Adams, "para los que no son científicos nucleares o epidemiólogos o expertos sobre el medio ambiente, acaba siendo una cuestión no de verdad objetiva, sino de lo que uno cree". Por eso, el debate sobre el tema adquiere tonalidades más políticas, o religiosas, que científicas.

Tal es la desesperación por persuadir y la dificultad en explicar, que aquellos que se han convencido del papel del hombre en el cambio climático recurren al alarmismo; se ven obligados a utilizar adjetivos como "catastrófico", "irreversible" y "caótico" al advertir sobre la hecatombe que nos espera. Como se ha visto en las últimas semanas, los científicos responsables del informe oficial de Naciones Unidas sobre el tema no pudieron resistir la tentación de inflar los datos a favor de su tesis. El propio Al Gore, en su celebre documental titulado Una verdad incómoda, cayó en varios errores, en todos los casos destinados a incrementar la alarma general. Uno de ellos fue que el deshielo en la zona de Groenlandia haría subir el nivel del mar en seis metros "en un futuro cercano", cuando el consenso científico es que esto no podría ocurrir hasta pasados más de mil años.

Lo notable de la época en la que vivimos, independientemente de si el riesgo es virtual o real, de si Al Gore tiene razón o no, es la predisposición de la gente a creerse lo peor. Al Qaeda ha sabido sacarle provecho. Un confuso hijo de papá nigeriano hace un patético intento de hacer estallar un avión con una bomba en los calzoncillos y, de repente, se contempla la posibilidad de instalar máquinas en los aeropuertos que permitirán a los agentes de seguridad someter a escrutinio nuestras zonas erógenas. Toda una victoria para Al Qaeda, una banda de fanáticos que está en declive pero que logra un impacto sobre la mente colectiva occidental admirablemente desproporcionada si se considera la capacidad real que tiene para matar a infieles. Osama Bin Laden, que será un loco pero no es tonto, dijo en una entrevista en 2001 que los medios "implantan el miedo y la desazón en los pueblos de Europa y Estados Unidos". Bin Laden agradece, por supuesto, que esto sea así. Si existiera más cordura y sensatez en Europa y Estados Unidos la propaganda del terror de Al Qaeda no sólo pasaría bastante más inadvertida, sino que la guerra de Irak seguramente se podría haber evitado.

¿De dónde procede esta propensión al miedo? Adams cree que de la prosperidad. En el Congo y Bangladesh existen demasiados riesgos inmediatos como para darse el lujo de preocuparse por los riesgos virtuales también. La prosperidad de Occidente, la victoria que se ha logrado sobre las penurias materiales de la vida, también genera la noción de que el destino humano se puede controlar, que si uno se prepara bien y hace buenos planes, evitará el sufrimiento; evitará, incluso, la muerte misma.

divendres, 19 de març del 2010

Impeach Obama?

Es pot estar a favor de la reforma sanitària d'Obama, o del que queda d'ella, però del que difícilment es pot estar a favor és que es forcin els procediments constitucionals per aconseguir aprovar el projecte. I això és que pretén, segons Jeffrey T. Kuhner, l'anomenada "Slaughter Solution".
The Democrats are assaulting the very pillars of our democracy. As the debate on Obamacare reaches the long, painful end, House Speaker Nancy Pelosi is confronting a political nightmare. She may not have the 216 votes necessary to pass the Senate's health care bill in the House.

Hence, Mrs. Pelosi and her congressional Democratic allies are seriously considering using a procedural ruse to circumvent the traditional constitutional process. Led by Rep. Louise M. Slaughter, New York Democrat and chairman of the House Rules Committee, the new plan - called the "Slaughter Solution" - is not to pass the Senate version on an up-or-down vote. Rather, it is to have the House "deem" that the legislation was passed and then have members vote directly on a series of "sidecar" amendments to fix the things it does not like.

This would enable House Democrats to avoid going on the record voting for provisions in the Senate bill - the "Cornhusker Kickback," the "Louisiana Purchase," the tax on high-cost so-called "Cadillac" insurance plans - that are reviled by the public or labor-union bosses. If the reconciliation fixes pass, the House can send the Senate bill to President Obama for his signature without ever having had a formal up-or-down vote on the underlying legislation.

Many Democrats could claim they opposed the Senate bill while allowing it to pass. This would be an unprecedented violation of our democratic norms and procedures, established since the inception of the republic. Article 1, Section 7 of the Constitution stipulates that for any bill to become a law, it must pass both the House of Representatives and the Senate. That is, not be "deemed" to have passed, but actually be voted on with the support of the required majority. The bill must contain the exact same language in both chambers - and in the version signed by the president - to be a legitimate law. This is why the House and Senate have a conference committee to iron out differences of competing versions. This is Civics 101.

The Slaughter Solution is a dagger aimed at the heart of our system of checks and balances. It would enable the Democrats to establish an ominous precedent: The lawmaking process can be rigged to ensure the passage of any legislation without democratic accountability or even a congressional majority. It is the road to a soft tyranny. James Madison must be turning in his grave.

Christiane Amanpour fitxa per l'ABC News


La notícia, aquí.

dijous, 18 de març del 2010

Pat Condell defensa Geert Wilders



El britànic Pat Condell és, a més d'escriptor, un humorista famós pels seus monòlegs. És un ateu militant que apareix en una sèrie de vídeos promoguts per Richard Dawkins denunciant la religió.

En el vídeo que encapçala aquesta entrada, Condell fa una defensa aferrisada del diputat holandès Geert Wilders, processat per la justícia holandesa per la seva pel.lícula Fitna en la que fa una crítica valenta i realista de la naturalesa de l'Islam.

Entre altres coses, Condell diu això:
La ferveur idéologique qui sous-tend ce procès est d’une intensité pratiquement religieuse car, ne nous méprenons pas, il s’agit ni plus ni moins d’un procès en hérésie. Etant donné leur incapacité à réfuter les allégations de G. Wilders, les juges ont eu recours à une pitoyable argutie juridique, à peine digne d’un Mugabe ou autre dictateur du même acabit, afin de réduire au silence l’accusé. L’accusation lui reproche de nuire à la cohésion sociale et de tenir des propos de nature à provoquer la colère populaire. Oui, parfois la vérité peut diviser l’opinion et attiser les ressentiments si elle a été réprimée assez longtemps et est devenue suffisamment taboue, comme c’est clairement le cas aux Pays-Bas. Selon ses juges, que Wilders dise ou non la vérité est sans importance, ce qui importe c’est que ce qu’il dit est illégal.
Podeu fer arribar el vostre rebuig al procés judicial clicant aquí. Hi trobareu una llista de les ambaixades d'Holanda i una carta formulari.

L'Islam vist per una iraniana



És una estudiant iraniana que va ser detinguda, empresonada, torturada i violada. A causa dels maltractaments, va quedar invàlida d'una cama. Tot plegat per haver-se manifestat en contra de l'obligació de portar el vel.

Traducció al català del vídeo.

-Odio aquesta imatge. Jo era una estudiant universitària al sud de l'Iran. Un imam deia que cada una... que totes les dones havíem de portar un mocador llarg.

Jo no volia, i vaig protestar. Una setmana després la policia em va detenir.

Em van condemnar a 3 anys de presó. Després de dos anys van voler parlar amb mi i em van començar a pegar.

Eren tres homes. Em van trencar la cama i em van... violar.

Perdó. ... Cinc vegades ... Em van violar cinc vegades.

Dos dies més tard... em van portar a l'hospital de la presó. Després de 15 dies... vaig veure larves de cucs a la ferida. "

-¿Què vàreu pensar de l'Islam quan vau sortir de la presó?

"Per a mi, l'Islam és... l'experiència més horrible de la meva vida.

L'islam significa "fracàs", significa "violació".

Vol dir que les dones no som éssers humans. Valem la meitat d'un home. Això és el que significa l'"Islam".

L'Islam vol dir opressió. Ve't aquí com veig l'Islam.

(Via)

Salvador Espriu, 25 anys de la seva mort

El passat 22 de febrer es van complir 25 anys de la mort del poeta català Salvador Espriu. Resulta curiós que les institucions catalanes, sempre tant amatents a les efemèrides, no se'n recordéssin. Pilar Rahola ho ha lamentat, recordant la frase de Campmany que els catalans tenim "una molt bona mala memòria".

Salvador Espriu recita el poema XXV de la Pell de Brau al I Festival de Poesia catalana al Price. (1970)



Raimon canta Espriu: Inici de càntic al temple.


i... He mirat aquesta terra

dimecres, 17 de març del 2010

Osama bin Laden mai serà jutjat als Estats Units perquè el mataran abans

Ho ha dit Eric Holder, el fiscal general dels Estats Units, que és l'equivalent del ministre de Justícia a Espanya. I ho ha dit, no d'amagat, sinó amb llum i taquígrafs al Congrés nord-americà
WASHINGTON – Attorney General Eric Holder told Congress on Tuesday that Osama bin Laden will never face trial in the United States because he will not be captured alive.

In testy exchanges with House Republicans, the attorney general compared terrorists to mass murderer Charles Manson and predicted that events would ensure "we will be reading Miranda rights to the corpse of Osama bin Laden" not to the al-Qaida leader as a captive.

(...) Pressed further on that point, Holder said: "The possibility of catching him alive is infinitesimal. He will be killed by us or he will be killed by his own people so he can't be captured by us."
Ho va dir ahir, però cap mitjà de comunicació espanyol se n'ha fet ressò. Què hauria passat si en lloc d'haver-ho dit Holder, ministre d'Obama, ho hagués dit Ashcroft, ministre de Bush?

(Via)

Hauria mort Zapata en una presó de Batista?

La pregunta de l'Albert Esplugues és més que retòrica. És una afirmació. I per fer-la, ho fa de la mà d'Enrique Meneses, que va conviure amb Fidel Castro a la Sierra Maestra com a periodista.

No consigo evitar la comparación de vuestra historia inicial, la tuya, la de Raúl y la de tantos otros, con la de los que disienten en la Cuba de hoy. Un incruento golpe de Estado de Batista, en 1952, te empujó a alzarte en armas contra el dictador que violentaba la Constitución. El 26 de julio de 1953, era domingo y doscientos hombres bajo tu mando se disponían a asaltar el Cuartel Moncada de Santiago de Cuba aprovechando que buen número de soldados andaban bebidos por las fiestas del apóstol, patrón de Santiago de Cuba. Hubo muertes por ambos lados y el asalto terminó en un fracaso. Los supervivientes quedaron en manos de Batista. En el juicio proclamaste que “la Historia te absolvería”. Ahora, existen serias dudas.

El ataque a un cuartel, por parte de dos centenares de civiles, con soldados muertos, fue un bombazo en medio del indolente Caribe. Es lo que buscabas para atraer la atención sobre la usurpación del poder y el atentado a las libertades por parte del ex-sargento, Fulgencio Batista Zaldívar. Te defendiste tu mismo como abogado y la intervención de Monseñor Pérez Serantes, Arzobispo de Santiago, que te había bautizado, te salvó la vida. Tuviste un juez imparcial, Manuel Urrutia Lleo, que nombrarías Presidente de la República en enero de 1958.

Orlando Zapata Tamayo, de 42 años, murió tras 86 días de ayuno en protesta por el trato que se da en en la prisión de Kilo 8 de Camagüey a los presos de conciencia, muchos de los cuales cayeron en las redadas de 2003 y que, como en el caso de Orlando, sumaban hasta 25 años de cárcel por expresar opiniones diferentes de las del régimen. Recuerdo que en 1953, los supervivientes fuisteis encarcelados en Isla de Pinos donde no pasasteis más de 19 meses tu y unos cuantos más de tus compañeros del Moncada. Hay que recordar que produjisteis muertes entre los soldados. Vuestras condiciones de vida en el penal no fueron tan malas cuando creaste la Academia Abel Santamarí en la que, como único profesor, adiestrabas a los hombres llamados a seguirte al exilio mexicano en Mayo 1955.

70.779 vegades contra 47.395

Durant el primer any de la presidència d'Obama, els organismes oficials han invocat moltes més vegades el secret oficial per negar-se a facilitar informació del que ho va fer l'administració Bush en el seu últim any de mandat. En concret, han estat 70.779 vegades contra 47.395. (Via Barcepundit)

dimarts, 16 de març del 2010

Kapuscinski també era un mentider

Un llibre publicat a Polònia denúncia que el que el mític periodista Ryszard Kapuscinski presentava com a periodisme era ficció. 

Ho comenta magníficament TIMOTHY GARTON ASH
Lo que hizo Kapuscinski está ya fuera de toda duda. La cuestión es cómo reaccionar. Una corriente de opinión es la representada por el escritor estadounidense Lawrence Weschler, quien, según Domoslawski, ha dicho que "¿qué más da en qué estante tengamos que colocar El emperador y El Sha, en ficción o no ficción? Siempre seguirán siendo unos libros magníficos". Un compañero de colegio de Kapuscinski afirma que El emperador es "la mejor novela polaca del siglo XX". Y, por supuesto, esos libros hablaban también de Polonia. Los lectores polacos los leían en parte como alegorías de su propia situación, y los censores del comunismo podrían haberlos prohibido si no se hubieran presentado como libros de no ficción que trataban de lugares reaccionarios y lejanos.

Una segunda corriente, que podríamos llamar de los "nerviosos defensores de Ryszard", está bien representada por Neal Ascherson, autor a su vez de soberbios reportajes sobre Polonia y otros países. Kapuscinski era un gran narrador de historias, no un mentiroso -escribe en la página web de The Guardian-, y existe una diferencia importante entre dar noticias y escribir libros. Pero luego hace esta afirmación, que me resulta muy sorprendente: "Casi todos los periodistas, excepto un puñado de santos, sacan punta a las citas o varían ligeramente las horas y los lugares para causar más efecto. Quizás no deberían, pero lo hacen; lo hacemos". ¿De verdad, Neal? ¿Y cuánto es, si no te importa explicarlo, "ligeramente"? ¿Y hasta dónde puede atreverse uno a "sacar punta"? No obstante, en el resto de su blog muestra su preocupación por el hecho de que Kapuscinski no dejara suficientemente claro al lector lo que hacía.

La tercera postura, en la que me incluyo, afirma que, aunque no haya -en los gráficos términos que emplea Ascherson- una "frontera con alambrada y focos", sí existe un límite fundamental, una zona fronteriza, que los escritores de no ficción debemos intentar no cruzar jamás. Si cruzamos ese límite, entonces debemos asignar una etiqueta distinta al producto final. Domoslawski ofrece una razón por la que hay que hacerlo: sencillamente, el deber de ser justos con nuestros lectores. Ustedes necesitan saber qué están leyendo. Al fin y al cabo, parte de la emoción de leer a un escritor como Kapuscinski nace de pensar que esas cosas han ocurrido. Él estaba allí. Lo vio con sus propios ojos. Estuvo a punto de morir por informar de los hechos. Es un principio que su propia retórica ha defendido con frecuencia a capa y espada.

El segundo motivo es más profundo. Me da la impresión de que, para una persona armada con una pluma, existen pocas obligaciones más serias que la de ser testigo veraz de grandes acontecimientos. Al presentar el simposio de 2001 sobre la Literatura de testigos, el entonces secretario de la Academia sueca, Horace Engdahl, sugirió que "la verdad, en un principio, no es nada más que lo que certifica un testigo fiable". Quizá no sirva como regla filosófica universal, pero desde luego sí es aplicable a lo que hacen quienes escriben testimonios, sobre todo cuando se alzan solos en medio de la tragedia o el triunfo. Ser testigos de genocidios, guerras, revoluciones y muestras de valor humano en medio de la humanidad es -perdónenme el tono melodramático- una responsabilidad sagrada.

Es cierto que, al elegir los hechos, las imágenes y las citas, al caracterizar a las personas reales sobre las que escribimos, quienes realizamos reportajes trabajamos, en muchos aspectos, como los novelistas. Pero, si tenemos en cuenta esa responsabilidad respecto a la historia y la promesa de "no ficción" que hacemos a nuestros lectores, debemos atenernos a los hechos de la mejor forma posible. No debemos cambiar el orden de los acontecimientos ni siquiera "ligeramente", ni "sacar punta" a nada que aparezca entre comillas. Todos cometemos errores. Nadie puede ver una situación en su conjunto ni ser totalmente objetivo. Todo el mundo tiene un punto de vista. Ahora bien, si digo que vi una cosa, es que vi esa cosa. No estaba en otra calle, en otro momento, ni me lo contó alguna otra persona mientras tomábamos una copa en el bar del hotel.

Les armes de Zapatero tampoc no són per fer la guerra


Com és que els progres dels diaris més pogres d'aquest país no denuncien, com sempre feien, que Espanya és el vuitè país exportador d'armes del món?

Què farien els socialistes sense Le Pen?

Poca cosa. Per això, Miterrand els va obrir la porta modificant la llei electoral. A les eleccions legislatives de març del 1986, les primeres en què s'utilitzà el sistema proporcional, l'ultradretà Front Nacional va obtenir 35 diputats. D'aquesta manera Miterrand dividia la dreta moderada. La història es repeteix ara a les eleccions regionals franceses. El Front Nacional perjudica Sarkozy a favor del PSF.

divendres, 12 de març del 2010

El cap de turc

Què faria el tripartit sense Red Eléctrica Espanyola i Endesa? A qui encolomaria el mort de qualsevol catàstrofe, natural i/o política? Mai un govern de progres en un país tan progre havia tingut un cap de turc tant propici. Què hi ha una tempesta i el pes de la neu i la força de vent tomben algunes torres elèctriques? Doncs, la culpa és de "les elèctriques". Què un accident provocat per la caiguda d'un cable deixa milers de ciutadans de Barcelona a les fosques i posa al descobert, entre altres mancances, que la majoria d'hospitals púiblics no tenien generadors preparats? Doncs, la culpa és de "les elèctriques". De les elèctriques que el PP va privatitzar, tal i com Montilla va retreure a Daniel Sirera en la sessió de control al Parlament.

La privatització i liberalització del sector elèctric no va ser un invent del PP sinó una exigència de la UE. Les bases legals del funcionament del mercat elèctric espanyol provenen de tres Directives europees (Directiva 96/92/CE de 19 de desembre del 1996, Directiva 2003/54/CE de 26 de juny del 2003 i Directiva 2005/89/CE de 18 de gener del 2006) que després es van traslladar a la legislació espanyola, especialment a la Llei 54/1997, i posteriorment per lleis i reals decrets-llei (Llei 53/2002, Llei 24/2005 i Llei 17/2007) que van anar incorporant les subsegüents directives europees.

Tota aquesta i altra legislació regula, en el cas espanyol, des de les tarifes, ara convertides en una de sola anomenada Tarifa de l'Últim Recurs, fins a una detallada normativa d'actuació de les empreses en el cas d'avaries, sinistres o catàstrofes. Tant és així, que hi ha seriosos dubtes sobre la realitat de la liberalització del sector, i no només pel fort control de l'administració pública sinó també per la limitada concurrència.

Tot i això, tant ERC com ICV parlen ja de renacionalitzar el sector elèctric. És a dir, de fer avortar el mercat lliure de l'energia enlloc d'alliberar-lo de les traves polítiques i nacionals que l'estan llastrant. Ja ho saben, és la vella recepta de més estat i menys mercat. Com en el temps d'en Franco.

La cooperant, Al Qaeda i l'11-M

Arcadi Espada:
Que el gobierno diga que no ha pagado por la liberación de la cooperante supone un gran alivio para los ciudadanos. Es sabido que este gobierno español tiene una capacidad mágica para la resolución de los conflictos. Así ha sucedido con las reformas estatutarias, con la negociación con Eta y con la crisis económica. Los ciudadanos aprecian que la organización terrorista más letal de nuestro tiempo secuestre a una mujer y después de algunos meses la libere porque nuestro firme gobierno así se lo pide. Los ciudadanos no sólo están felices porque la cooperante haya regresado del horror sana y salva, sino porque ese regreso sin pacto les permite dejar de hacerse algunas preguntas fundamentales. Una de ellas, por ejemplo, está relacionada con el terrorismo local. ¿Los ciudadanos juzgarían con la misma vara el pago por la liberación si en vez de Al Qaeda fueran de ETA los criminales?

Aquí està dit tot

Ramón Muñoz a El País:
Yo creo firmemente que, mientras existan personas como Alexandr Solzhenitsin, los campos de concentración subsistirán y deben subsistir. Tal vez deberían estar un poco mejor guardados, a fin de que personas como Solzhenitsin no puedan salir de ellos". Con estas palabras recibió el escritor Juan Benet al más famoso disidente ruso cuando visitó España en 1976. Al autor de Archipiélago Gulag, que se había pasado media vida en los campos de concentración soviéticos, se le ocurrió comentar que le sorprendía que en la España de Franco se pudiera viajar libremente, leer la prensa extranjera o hacer fotocopias, cosas todas ellas impensables en la URSS. Los representantes de la izquierda vieron en este comentario una provocación contrarrevolucionaria e insultaron sin piedad al escritor ruso. Pocos han pedido perdón.

Una parte de la izquierda ha sido siempre reacia a sacar sus demonios del armario. Y cuando lo ha hecho, ha sido de una forma tímida bajo la consigna de que no se puede poner en el mismo plano a las dictaduras de izquierdas y de derechas, puesto que las primeras cometieron sus excesos criminales guiadas por principios humanistas de igualdad y solidaridad, mientras que las segundas se sustentan en el egoísmo y en el mal.

Bajo esa aura de superioridad moral, los tiranos del socialismo real como Stalin, Mao Zedong o Pol Pot han gozado de la comprensión de muchos integrantes de la intelectualidad. "Acepto los crímenes de Stalin donde quiera que se cometan", llegó a decir el escritor francés André Malraux, que luego se convertiría en ministro de Interior del conservador Charles de Gaulle.

El dictador ruso fue hasta mucho después de su muerte el principal santón de la izquierda, y, en particular, de sus representantes españoles en el exilio. Nicolás Guillén, Rafael Alberti o Pablo Neruda le dedicaron odas de las que nunca se arrepintieron. El genial escritor chileno de Veinte poemas de amor fue el que más se implicó con la causa. Amigo del sicario estalinista Vittorio Vidalli, ayudó a escapar de México, de donde era cónsul chileno, a David Alfaro Siqueiros, cómplice del intento de asesinato de León Trotski en 1940.

La izquierda oficial española tiene aún pendiente la revisión crítica del papel que jugaron líderes como Dolores Ibárruri La Pasionaria, enlace de la NKVD, la Gestapo soviética, en la brutal depuración, no ya de sus contrincantes fascistas, sino de los que pelearon codo con codo en la Guerra Civil, como anarquistas, socialistas y comunistas del POUM. Pocos se han atrevido a reivindicar la memoria histórica de miles de leales republicanos y de valerosos combatientes soviéticos en las trincheras españolas que acabaron sus vidas en los pútridos gulag. Ni de las decenas de niños de la guerra abandonados a su suerte en zonas remotas de Rusia.

Hasta Pol Pot, el sanguinario líder de los jemeres rojos que acabó con la vida del 20% de la población camboyana, gozó de indulgencia entre algunos intelectuales. "Las muertes en Camboya no fueron el resultado de matanzas y hambrunas sistemáticas, organizadas por el Estado, sino más bien la consecuencia, en gran medida, de ajustes de cuentas entre campesinos, de la actuación de unidades militares indisciplinadas, fuera del control del Gobierno, del hambre y las enfermedades que provocó, directamente, la guerra lanzada por EE UU", escribía en 1980 el estadounidense Noam Chomsky.

El escritor francés Albert Camus puede servir de símbolo de esa revisión crítica. Combatiente contra el nazismo y contra la represión colonial en Argelia, fue de los primeros que se atrevió a levantar la voz contra la dictadura soviética. El Partido Comunista Francés, con Jean Paul Sartre a la cabeza, le crucificó. Hoy, Camus es el más reputado novelista galo. Y de Sartre sólo se valora su labor de pornógrafo.

dijous, 11 de març del 2010

De com el liberalisme ha atenuat els efectes del terratrèmol a Xile

Sebastián Piñera ha estat investit nou president de Xile. Amb ell, la dreta democràtica torna al poder després de més de 20 anys de governs de centreesquerra. I ho ha fet sota el tremolor d'un terratrèmol que ha recordat que el nou govern haurà de centrar els seus esforços en la reconstrucció de les zones malmeses pel sisme brutal del 27 de febrer. Un sisme que va ser 500 vegades més fort que el d'Haití, però que mentre a Xile les víctimes no han arribat al miler a Haití van superar de llarg les 200.000. La diferència de víctimes no és casual. Es la diferència entre la riquesa i la pobresa. La diferència entre un país que ha desenvolupat en els últims 40 anys una economia liberal i un altra que s'ha enfonsat en la misèria absoluta amb experiments socialistes beneïts per la teologia de l'alliberament. La diferència entre la vida i la mort.

Això ho explicava detalladament Bret Stephens en un article imprescindible al Wall Street Journal titulat "Com Milton Friedman va salvar Xile":
It's not by chance that Chileans were living in houses of brick—and Haitians in houses of straw—when the wolf arrived to try to blow them down. In 1973, the year the proto-Chavista government of Salvador Allende was overthrown by Gen. Augusto Pinochet, Chile was an economic shambles. Inflation topped out at an annual rate of 1000%, foreign-currency reserves were totally depleted, and per capita GDP was roughly that of Peru and well below Argentina's.

What Chile did have was intellectual capital, thanks to an exchange program between its Catholic University and the economics department of the University of Chicago, then Friedman's academic home. Even before the 1973 coup, several of Chile's "Chicago Boys" had drafted a set of policy proposals which amounted to an off-the-shelf recipe for economic liberalization: sharp reductions to government spending and the money supply; privatization of state-owned companies; the elimination of obstacles to free enterprise and foreign investment, and so on.

(...)

As for Chile, Pinochet appointed a succession of Chicago Boys to senior economic posts. By 1990, the year he ceded power, per capita GDP had risen by 40% (in 2005 dollars) even as Peru and Argentina stagnated. Pinochet's democratic successors—all of them nominally left-of-center—only deepened the liberalization drive. Result: Chileans have become South America's richest people. They have the continent's lowest level of corruption, the lowest infant-mortality rate, and the lowest number of people living below the poverty line.

Chile also has some of the world's strictest building codes. That makes sense for a country that straddles two massive tectonic plates. But having codes is one thing, enforcing them is another. The quality and consistency of enforcement is typically correlated to the wealth of nations. The poorer the country, the likelier people are to scrimp on rebar, or use poor quality concrete, or lie about compliance. In the Sichuan earthquake of 2008, thousands of children were buried under schools also built according to code.

Un resum en castellà, aquí.

Les arrels filosòfiques de l'Eco-Teología

Daniel H. Fernald (American Thinker):

El relativisme fou proclamat fa 2.500 anys pel sofista Protàgores: "L'home és la mesura de totes les coses: de les coses que són com són i de les coses que no són perquè no són." Els grecs creien que la raó es fonamenta en la natura (Aristòtil) o en les idees (Sòcrates i Plató). L'escolàstica medieval va fer més explícit el seu fonament mantenint la raó en una base moral. La impaciència amb el raonament basat en la moral dels escolàstics derivaria en la Il.lustració amb el nou sofisme de Descartes que fa de la ment humana la mesura de totes les coses. La primacia de la raó pura de Kant condueix a que si la percepció d'un objecte i el propi objecte no poden ser reconciliats, l'objecte ha de conformar-se al nostre coneixement. La manca de qualsevol criteri de veritat en Descartes i Kant fan que la raó es transmuti de descobridora a creadora de veritats. La raó entra en una veritable crisi amb el nihilisme, del llatí per res: el res és no res de Martin Heidegger (das Nichts nichtet). El postmodernisme és nét del nihilisme. Els alarmistes han fet que la seva teoria de l'escalfament global per l'home prevalgui per sobre de les proves igual com la realitat de Kant és forçada a conformar-se a la nostra percepció d'ella. El rebuig alarmista del mètode científic és postmodernista. Aquests científics buscasubvencions i ideològics ens volen retornar al Regnat de Ptolomeu quan la realitat de Galileu era obligada a emmudir per a suprimir la revelació d'una altra Veritat Inconvenient.

(Resum de Josep C. Vergés)

Carta de les Dames de Blanc a Miguel Bosé

Sr. Miguel Bosé:

A propósito de sus declaraciones en una rueda de prensa, creemos que lo verdaderamente honrado es cuestionar las violaciones de los derechos humanos y la represión en cualquier lugar del mundo.

Somos familiares de presos políticos, cuyo único “delito” ha sido organizar partidos políticos y exigir democracia, de forma pacífica, y escribir en periódicos y ejercer la libertad de expresión. Cualquiera que intente encubrir lo que sucede en Cuba diciendo que “represión hay en todas partes del mundo”, es, a nuestros ojos, un insensible. Y un burdo intento de justificar al régimen cubano.

De tanto maquillar el lenguaje, a veces se cae en el ridículo. Así entendemos la comparación entre la censura a una exposición fotográfica en España, condenable, como toda censura, y la represión contra la oposición pacífica en Cuba, en la cual ha habido miles de muertos de en estos 51 años. Hay que ser indolente para mezclar fotos censuradas con seres humanos que sufren tortura física y psicológica, sólo dos semanas después de la muerte del preso político Orlando Zapata Tamayo y en medio de la huelga de hambre y sed del periodista Guillermo Fariñas.

Usted quiere parecer parcial y equilibrado, pero no duda en tomar partido por la dictadura cubana, cuando habla de “torturas” sólo para referirse al embargo de Estados Unidos, y se olvida de condenar los maltratos físicos que sufren los presos en las cárceles de Cuba.

Usted también dice que no sabe si es verdad o mentira lo que se afirma sobre la represión en Cuba. El 20 de septiembre de 2009, durante su concierto en La Habana, perdió una magnífica oportunidad de enterarse, de primera mano. Sólo habría bastado un breve acercamiento con los diferentes sectores de la sociedad cubana.

Señor Bosé. Usted ha sido un gran músico, pero deje de mirarse el ombligo. El concierto del 20 de septiembre fue importante y bueno para el pueblo, pero ahí ha quedado. Los problemas del pueblo cubano son muy graves y merecen mayor atención de la comunidad intelectual internacional. Los Récords Guinnes y los egos personales son interesantes, pero en nada ayudan.

Tenemos 200 presos políticos. Cientos de presos por “peligrosidad pre-delictiva”, es decir, que no han cometido delitos pero el gobierno cree que pueden cometerlo, y por eso los encierra. Tenemos una veintena de ellos en grave estado de salud en las cárceles cubanas. Tenemos un gobierno que no ha cumplido ni una sola de sus promesas económicas, y la situación se agrava. Somos 11 millones de cubanos presos en una isla. Como usted comprenderá, nuestros problemas son enormes. Pero ya sabemos que con usted no podemos contar

Respetuosamente

Damas de Blanco, Cuba

dimecres, 10 de març del 2010

Puertollano al New York Times

Un dia, el New York Times es va preguntar com era possible que la meitat de la potència solar instal.lada al món l'any 2008 correspongués a Espanya, una economia que representa menys del 2% del PIB mundial. Per saber-ho, ha fet un reportatge que l'ha portat al poble de Puertollano, a Ciudad Real. És allà que el New York Times descobreix que el que s'ha fet a Espanya és alimentar una bombolla solar a base de primes, poca rigurositat i subvencions. Tant greu ho ha vist, que el diari progre nord-americà aconsella a Obama que no cometi el mateix error.

But as low-quality, poorly designed solar plants sprang up on Spain’s plateaus, Spanish officials came to realize that they would have to subsidize many of them indefinitely, and that the industry they had created might never produce efficient green energy on its own.

In September the government abruptly changed course, cutting payments and capping solar construction. Puertollano’s brief boom turned bust. Factories and stores shut, thousands of workers lost jobs, foreign companies and banks abandoned contracts that had already been negotiated.

“We lost the opportunity to be at the vanguard of renewables — we were not only generating electricity, but also a strong economy,” said Joaquín Carlos Hermoso Murillo, Puertollano’s mayor since 2004. “Why are they limiting solar power, when the sun is unlimited?”

Puertollano’s wrenching fall points to the delicate policy calculations needed to stimulate nascent solar industries and create green jobs, and might serve as a cautionary tale for the United States, where a similar exercise is now under way.

- Via -

Per fi sabem el que fan les tropes espanyoles a l'Afganistan

Els comandaments nord-americans a l'Afganistan es queixen que els militars espanyols estan posant en perill les vides dels seus soldats al negar-los sistemàticament la seguretat bàsica. Aquestes queixes s'expressen en un mail al que ha tingut accés el periodista nord-americà Michael Yon. Barcepundit està intentant contrastar-ho amb el ministeri espanyol de Defensa i fer-ne el seguiment al seu blog.

2) Qal E Naw: The Spanish are not interested in helping in anyway, and are trying to make us decide to leave based on their unacceptable treatment of Americans. Our refuelers [soldiers who refuel helicopters] that are living there have to run out, unroll the hoses, pull security, and roll everything back up. They have asked for gravel along the FLS as it is currently calf deep mud, but the Spanish refuse to make any improvements. They asked for a T barrier (just one) to put at a 45 degree angle outside the fence where the FARP [Forward Arming and Refueling Point; where helicopters land for ammo and gas] has to be set up so they can run for cover in case there is small arms fire, the Spanish say no and refuse to make any improvements. They asked for a small gate where their billets are located so they can access the FARP directly rather than going a half mile loop to get out the gate, but the Spanish said no and refuse to make any improvements. They [sic] guys are living hard (we understand that) but have to do laundry by hand as all of their stuff is stolen if they turn it into the laundry, they discussed this with the Spanish, but they refuse to many any improvements.

USFOR-A needs to energize someone to develop a viable, enduring plan for this FARP that isn’t reliant on the Spanish. This is a key hub for fuel (since we can’t get trucks to [xxx] or [xxx]) so let’s improve this location to better support those guys living out there on the edge by themselves. They refused to allow a Marine detachment that was dropped there to come into the wire or feed them overnight. Our refuelers had to fight the Spanish to bring them in and squeeze them into the two small tents that they have and give them MREs as they [sic] Spanish wouldn’t feed them. Is this how we allow our Coalition partners to treat Americans?

3) BmG: Who ever briefed that they have gravel there has never been there. We arrived during a TIC [fighting] and a MEDEVAC mission. The aircraft have to land/park in a field that has no gravel and then they sink into the ground. They have to be moved everyday to pull them back out of the mud. If we can’t get gravel, how about putting some AM2 matting, stakes and a couple of Red Horse guys on a CH-47 and fly them in to build a couple of pads just big enough to park an individual UH-60 on? We’ve been pushing the gravel issues since last fall and are no closer to a solution. Those guys are living in fighting positions. When it begins to warm up in the next month, that field will be untenable without gravel or AM2 matting. We don’t want to lose MEDEVAC capability there because we couldn’t put in two pads. We did a MEDEVAC [troop(s) wounded] and Hero [troop(s) killed] mission while I was there and the next day as well, let’s not forget that they are on the tip of the spear, we owe them more.

Contra pensions públiques, llibertat

El ministre de Treball, Celestino Corbacho, aconsella que els treballadors contractin un pla privat de pensions que complementi el pla públic. Com tothom sap, no és cap novetat. I com tothom també sap, el problema d'aquesta alternativa a les insuficiències del sistema públic és que a la pràctica només és accessible per a persones amb ingressos importants. Difícilment un mileurista pot descomptar del seu sou net una quantitat significativa per complementar una pensió.

El que hauria d'anunciar Corbacho -i això sí que seria una novetat, i una novetat revolucionària- és que no s'haurà de pagar dues vegades, que es deixarà triar entre l'opció pública i la privada o, si més no, que es descomptarà de les deduccions obligatòries la part que es destini a un fons privat. Ja hi ha bastants països que han passat del sistema de repartiment al de capitalització i uns quants que estan transició, amb un sistema mixt, com és el cas de Suècia.

Suècia, un país que, sense que gairebé ningú se'n hagi adonat, ha abandonat el model socialdemòcrata de l'estat del benestar pel més liberal de la societat del benestar. L'economista Mauricio Rojas, exiliat xilè de la dictadura de Pinochet i actualment diputat al parlament suec, ho explica en el seu opuscle "Suècia después del modelo sueco".

La libertad de elección ha sido reconocida, si bien no sin resistencia, como un principio fundamental de una sociedad del bienestar con “rostro humano”, es decir, que respete el derecho de cada individuo a tomar con libertad las decisiones más importantes de su vida. La forma más radical y señera de esta libertad de elección está dada por el sistema de vouchers o cheques de educación implantado en 1992 y que hoy rige para toda la educación básica y secundaria del país. Este sistema les da a padres e hijos el derecho a elegir escuela con mucha libertad, ya sea dentro del sector escolar público o entre las escuelas independientes. Este sistema ha ido acompañado por una amplia libertad de establecer escuelas independientes y de competir, en condiciones bastante justas, con el sector público. Este sistema de vouchers escolares ha colocado a Suecia a la vanguardia del movimiento internacional de reforma del Estado benefactor, logrando combinar la libertad de elección con aspiraciones básicas de igualdad y justicia social.

Esta libertad de elección ha dado origen a una ola impresionante de creación de escuelas independientes. Si hoy se cuenta a los profesionales junto con los alumnos y apoderados involucrados en las escuelas independientes, llegamos a nada menos que un cuarto de millón de personas. Pero también la escuela pública ha sido profundamente influenciada por esta libertad de elección y la presión que ella crea sobre las escuelas existentes. Todas las escuelas de Suecia —independientemente de si son gestionadaspor el sector público o el privado— deben hoy plantearse la misma pregunta acerca de la satisfacción de sus usuarios que todo productor se planteacuando depende de la elección voluntaria de los consumidores. De estamanera la escuela pública ha sido sacada de su rutina y de su típica actitud monopolista frente a un consumidor que antes no tenía opciones alternativas.

Este cambio señero en el sector de la educación se ha reproducido de diversas formas en otros sectores. Cada vez son más los municipios que organizan muchos de sus servicios a través de sistemas de vouchers, especialmente aquellos que se brindan a jubilados y ancianos, así como en lo que respecta al cuidado de niños de edad preescolar. Al mismo tiempo existe hoy en el sector de la salud una amplia aceptación del principio de soberanía del consumidor, que de hecho tiende a acercarse cada vez más a un sistema de libertad nacional de elección de la atención médica y hospitalaria.

Otro desarrollo interesante de la libertad de elección tiene que vercon los fondos de pensiones. El sistema sueco fue tradicionalmente, como tantos otros, un sistema de reparto financiado por la tributación corriente. Este sistema fue remodelado a fines de los años 90, cuando se le dio a cada contribuyente propiedad privada sobre una parte de sus ahorros para la pensión (correspondiente al 2,5 por ciento del salario bruto) y el derecho a decidir con plena libertad la colocación de aquella parte entre una gran variedad de fondos alternativos [unos 700]. Esto ha convertido a los suecos en uno de los pueblos más capitalistas de la tierra, creando un interés popular inusitado por los vaivenes de la bolsa de valores.

dimarts, 9 de març del 2010

50 anys d'El Manantial de King Vidor



Basada en la novela del mateix títol d'Ayn Rand. En aquest fragment podeu veure el cèlebre al·legat de Howard Roark.

L'èxit de l'Irak


L'Iraq ha celebrat unes noves eleccions democràtiques. 19 millions d’electors d'entre 30 milions d'habitants han estat cridats a les urnes. I un 62,4% hi ha participat, tornant a mostrar el seu entusiasme per la democràcia (a les primeres eleccions del 2005 la participació va ser del 76%). S'hi han presentat 74 partits, 12 coalicions, i 6.218 candidats, dels qualts 1.801 eren dones, per ocupar 325 escons. Aquestes dades són, en gran part, el resultat de l'esforç de l'exèrcit nord-americà que ha deposat Saddam, derrotat una insurrecció sanguinària, que ha eliminat milers de terroristes d'Al-Qaida i que ha ajudat a donar a llum un govern de consens i viable.  Tot un èxit.

diumenge, 7 de març del 2010

Arrenca els ulls a la seva dona perquè no volia tenir relacions sexuals

Demà dilluns comença al sud de França la vista en apel·lació de la condemna a 30 anys de presó d'un home musulmà que va arrancar els ulls a la seva dona per haver refusat tenir relacions sexuals. Evidentment, es tracta d'un cas extrem. Però forma part de la sharia, que autoritza els homes a "corregir" la "desobediència" de les seves dones i fer-ho, fins i tot, amb maltractaments físics, sempre que aquests siguin "discrets". Ho explica en detall el predicador egipci Galal Al-Khatib:



Alguns creuen que només l'islamisme polític, el terrorisme islamista, és l'únic perill real que cal combatre. I no hi ha dubte que aquest combat és prioritari. Però l'emergència de la lluita contra l'islamisme com a moviment revolucionari no ens ha de fer oblidar que la simple pràctica religiosa de l'islam, si no es reforma, és totalment incompatible amb els valors democràtics occidentals.

divendres, 5 de març del 2010

Com els Estats destrueixen l'euro

Guy Sorman torna a la càrrega. Si la crisi financera del 2008 ha donat ales als intervencionistes, ressucitant velles receptes keynessianes, i fent creure que l'Estat ho fa millor que el mercat, la crisi grega vindria a demostrar el contrari.

« L’ affaire grecque » devrait modifier radicalement l’alternative simpliste entre le marché et les Etats. Les marchés sont évidemment imparfaits ,aucun économiste libéral n’en doute. Mais , de cette imperfection du marché libre , on ne peut pas décemment conclure en la perfection de l’intervention publique . On peut même envisager que la gestion publique est plus dangereuse encore que la gestion privée , la réglementation publique tout aussi aléatoire que la déréglementation : appelons cela ,la preuve par la Grèce .

Car la falsification de la comptabilité publique grecque et les turpitudes qu’elle révèle, ce n’est pas seulement une erreur comptable . Masquer le déficit réel du budget de l’Etat grec aura exigé un gigantesque réseau de complicités incluant toute la classe politique , la bureaucratie publique et les banques . Ce réseau de complicités n’est pas limité à la Grèce : il a nécessairement englobés ses partenaires européens , les dirigeants politiques de l’Europe , les gestionnaires de la zone euro , les dirigeants de la Banque centrale européenne ( Jean Claude Trichet en privé n’a jamais nié qu’il connaissait la véritable situation comptable de la Grèce et de l’Italie ) et la Commission européenne . On ne peut pas croire que la Direction générale des affaires économiques et financières à Bruxelles, ignorait la réalité grecque ; et on s’étonnera que l’institut statistique de la Commission européenne , Eurostat , publie depuis des années des chiffres délibérément faux à faire pâlir d’envie les fausses notations des agences privées impliquées dans la crise de 2008 .

Quelle pouvait bien être la raison cachée de ce mensonge d’Etat collectif ?Sans doute , faire croire qu’il existe une zone euro , une monnaie commune destinée à concurrencer le dollar américain. Rappelons que la vertu théorique de l’ euro est de faire baisser les taux d’intèrêt en Europe : plus une monnaie est solide , plus les taux sont bas ce qui favorise le développement économique ( ou dans le cas de l’Espagne et du Portugal , la spéculation immobilière ). Les Européens avaient donc tout avantage à couvrir la Grèce pour protéger l’euro .

Qui a révélé la supercherie ? Non pas les autorités grecques ni les autorités européennes mais les « affreux » spéculateurs privés. L’ Etat grec , à son grand désespoir , a soudain découvert qu’il ne pouvait plus vendre ses Bons du Trésor sur les marchés financiers au même cours que les Allemands : les opérateurs sur les marchés , ont décidé que l’ euro grec n’était plus l’équivalent d’un euro allemand . Devrait-on inculper ces opérateurs privés pour avoir révélé une réalité que les gouvernements occultaient ? Mais ces opérateurs privés ont le devoir professionnel de générer des profits pour le compte de leurs clients , souvent des fonds de retraite . Tandis que les opérateurs publics ont eux , en principe,le devoir de gérer l’euro selon des règles prévisibles et transparentes. Il serait donc inconvenant d’accuser les opérateurs privés d’attaquer l’euro : si l’euro était au-dessus de tout soupçon, il ne serait pas attaqué .

Et par-delà l’affaire grecque ,il devient soudain évident que l’ensemble de la zone euro est maintenant fragilisée par une exécrable gestion publique dans tous les Etats concernés . Aucun gouvernement de la zone euro , le plus vertueux restant tout de même l’Allemagne , ne respecte les deux fondements de l’euro , soit un déficit public inférieur à 3% de la Production intérieure brute et une dette publique inférieure à 60%de cette PIB. Après la Gréce , les Etats les plus endettés sont l’Iralnde , l’Espagne et l’Italie , suivis d’un second peloton avec la France et le Portugal.

Comment la zone euro est-elle devenue aussi hétéroclite, globalement mal gérée et à terme, imprévisible ? Les traditions locales – l’Etat dépensier en France , l’Etat menteur en Grèce – n’ont pas disparu et il s’y est ajoutée la catastrophe keynésienne .Au nom de la crise , l’idéologie keynésienne a conduit à une sorte de renationalisation de l’économie . Ce retour des Etats nous aura peut-être sauvés d’une récession plus profonde : on ne saurait le prouver ni le contredire puisque cette Grande crise n’a pas eu lieu . Mais il est prouvé ou au moins très probable que le retour des Etats et l’idéologie keynésienne nous lègue un euro fragile et des dettes publiques ingérables . Si l’euro devait s’affaiblir , aucun Etat ne pourrait plus rembourser ses dettes : à ce jour , seule la Banque centrale européenne protège encore l’euro et protège donc la Grèce , demain l’Espagne , d’une possible banqueroute d’Etat sur le modèle argentin.

L’ économie est une science cruelle parfois puisqu’elle n’obéit pas aux injonctions politiques : elle n’offre le choix qu’entre des solutions imparfaites . D’un côté , les marchés sont aléatoires , exposés à des crises spéculatives et des faillites privées : mais ils conduisent , globalement , vers le développment collectif ce qui a été amplement démontré par l’hstoire . De l’autre côté , l’intervention publique confère de la sécurité mais à court terme : cette illusion sécuritaire engendre des risques plus graves encore que ceux du marché : dettes publiques , inflation, stagnation. En économie on ne choisit pas entre le Bien et le Mal mais entre le meilleur et le moins pire : un chemin étroit mais tout de même connu.

El feixisme catalanista té ocupada la Universitat

Pels que crèien que una universitat feixista era un oxímoron, una contradicció en els termes, han pogut comprovar, per enèsima vegada, que no és veritat. El feixisme catalanista ha ocupat impunement la universitat de Catalunya i ningú és capaç d'eradicar-lo.



Tot i que el vídeo de TV3 no ho recull, un bon nombre d'estudiants demòcrates s'han enfrontat als feixistes en nom de la llibertat d'expressió. Finalment, en un altra auditori, Rosa Díez ha pogut fer la seva conferència.

Buscaven feixistes però tots estaven darrere la pancarta

El New York Times, també

Un altra gran mitjà defensor empedreït de l'escalfament global, el New York Times, ha tret el peu de l'accelerador i es fa ressò dels efectes del Climagate, reconeixent que molts climatòlegs han començat a rectificar.
WASHINGTON — For months, climate scientists have taken a vicious beating in the media and on the Internet, accused of hiding data, covering up errors and suppressing alternate views. Their response until now has been largely to assert the legitimacy of the vast body of climate science and to mock their critics as cranks and know-nothings. 

But the volume of criticism and the depth of doubt have only grown, and many scientists now realize they are facing a crisis of public confidence and have to fight back. Tentatively and grudgingly, they are beginning to engage their critics, admit mistakes, open up their data and reshape the way they conduct their work.

The unauthorized release last fall of hundreds of e-mail messages from a major climate research center in England, and more recent revelations of a handful of errors in a supposedly authoritative United Nations report on climate change, have created what a number of top scientists say is a major breach of faith in their research. They say the uproar threatens to undermine decades of work and has badly damaged public trust in the scientific enterprise.

The e-mail episode, dubbed “climategate” by critics, revealed arrogance and what one top climate researcher called “tribalism” among some scientists. The correspondence appears to show efforts to limit publication of contrary opinion and to evade Freedom of Information Act requests. The content of the messages opened some well-known scientists to charges of concealing temperature data from rival researchers and manipulating results to conform to precooked conclusions.

“I have obviously written some very awful e-mails,” Phil Jones, the British climate scientist at the center of the controversy, confessed to a special committee of Parliament on Monday. But he sharply disputed charges that he had hidden data or faked results.

Some of the most serious allegations against Dr. Jones, director of the climate research unit at the University of East Anglia, and other researchers have been debunked, while several investigations are still under way to determine whether others hold up.

But serious damage has already been done. A survey conducted in late December by Yale University and George Mason University found that the number of Americans who believed that climate change was a hoax or scientific conspiracy had more than doubled since 2008, to 16 percent of the population from 7 percent. An additional 13 percent of Americans said they thought that even if the planet was warming, it was a result solely of natural factors and was not a significant concern.

Climate scientists have been shaken by the criticism and are beginning to look for ways to recover their reputation. They are learning a little humility and trying to make sure they avoid crossing a line into policy advocacy.


Mentre els grans diaris internacionals modifiquen els seus criteris editorials o, si més no, informen del Climagate i els seu efectes, aquí, no. Ni El País, ni El Mundo, ni La Vanguardia, ni TVE, ni TV3 han estat capaços d'informar del Climagate. I quan ho han fet ha estat per despatxar-ho amb quatre ratlles. No han estat capaços de fer-ne un seguiment, encara que fos mínim, en atenció al dret a la informació dels ciutadans d'aquest país. Han optat per ignorar-ho. És a dir, per amagar-ho. Per traïr la més elemental ètica professional.

L'euro no serà la moneda d'Europa

Guy Sorman:
Els dirigents grecs són culpables d'haver amagat sempre la veritat comptable: els altres líders europeus, plenament conscient d'aquestes manipulacions, han estat còmplices. Amb l'excepció de Bèlgica, Finlàndia i Luxemburg, cap govern europeu s'ajusta a les obligacions que fonamenten la zona euro: tots excedeixen els límits de dèficit públic permesos. Ningú arribarà a la conclusió que la zona euro desapareixerà, però és dubtós que pugui atraure nous membres: l'euro no serà la moneda d'Europa.

Molt probablement, els estats europeus, Grècia en primer lloc, i després els més mentiders, Itàlia, Espanya, Portugal, experimentaran dificultats creixents per finançar el seu deute públic: els inversors exigiran tipus d'interès més alts. Al final, tota la zona euro es veurà afectada per l'augment dels tipus d'interès: per tant, les inversions públiques i privades seran més difícil de finançar. Entrarem en una zona d'inflació i estancament similar a la dels anys 1975-1983.

Els mercats són imperfectes, certament, però els estats són més fiables que els mercats o menys? Des del començament de la crisi del 2008, s'acostuma a criticar els mals de la desregulació dels mercats financers: un debat molt bo i útil. Però ara ens adonem que els reguladors públics són, de fet, menys fiables encara que els operadors privats. L'economia consisteix en triar d'entre dos mals el menor.

Text original en francès, aquí.

Piquets informatius

La periodista Sílvia Tarragona, presentadora i directora del programa "Afectos en la noche" de Radio Nacional de España, va ser "informada" per un piquet de vaguistes que era una "gorda" i una "catalana de mierda" per anar a treballar enlloc de sumar-se a la "jornada de lluita".

Empar Moliné:
La Sílvia Tarragona pot prometre als membres del comitè d’empresa de radiotelevisió espanyola que per la vaga de l’any que ve ja s’haurà aprimat. Els vaguistes haurien de fer una assemblea, això sí, per votar democràticament quina és la talla i el pes que ells considerarien apropiats en una catalana (de merda) perquè no els faci mal als ulls. Potser una trenta-vuit? Una trenta-sis? O potser serien tan generosos d’arribar a una quaranta, tenint en compte que la periodista és prou alta? La Sílvia Tarragona, que també va ser sacsejada per aquestes nobles persones (i segur que van ser uns moments d’estimulant exercici encaminats a la pèrdua de pes), estaria molt agraïda de saber amb quina talla s’ha de presentar a la pròxima vaga. La cosa de ser catalana, en canvi, no la podrem arreglar. Hi ha gent que és capaç de néixer a Horta només per provocar.

La Llei de Cinema de Catalunya és il·legal, segons la Universitat de Barcelona

El Confidencial:
El proyecto de Ley del Cine en Cataluña, que pretende obligar a que en los próximos cinco años las salas de esta comunidad proyecten la mitad de sus películas en catalán, es incompatible con la normativa de la Unión Europea (UE) y la Organización Mundial del Comercial (OMC). Después de huelgas de los exhibidores y de los distribuidores, de dimes y diretes de directores, actores y políticos, un estudio de la Universidad de Barcelona (UB), encargado por el Gremi d’Empresaris de Cinema de Catalunya y al que ha tenido acceso El Confidencial, dictamina que la nueva ley va en contra de la normativa comunitaria.

Ramón Torrent, catedrático de Derecho Económico Internacional de la UB y responsable del estudio denuncia, en el texto que la nueva normativa que se pretende aplicar contradice las obligaciones de acceso al mercado y de trato nacional que figuran en Tratado de la Comunidad Europea, así como la obligación de trato de la nación más favorecida que figura en el acuerdo sobre servicios de la OMC.

Torrent, que compareció el pasado martes ante la Comisión Cultural del Parlamento de Cataluña explicando el contenido del dictamen, señaló que esta nueva ley supone “una medida de promoción y protección de las películas rodadas en castellano frente a las películas rodadas en todas las otras lenguas del mundo excepto el catalán”. Y, según sostiene su informe, las multas no afectarían a las películas rodadas en castellano fuera de España, y sí lo harían a las realizadas en otros países miembros, que estarían obligadas a pasar por la imposición del doblaje.

El informe denuncia la contradicción que supone que las películas españolas no tiene que doblarse si salen con un máximo de 15 copias, mientras que las películas del resto del mundo tienen que doblarse desde la primera copia, con la excepción de las latinoamericanas, que al ser en castellano, tendrían el mismo beneficio que las españolas, incumpliendo así el objetivo de la ley.

Inequívoc

dijous, 4 de març del 2010

Desviar l'atenció

La campanya "estosololoarreglamosentretodos.org" durarà dos mesos i costarà 4 milions d'euros. Els promotors són Jaime de Andrés, responsable de publicitat corporativa de Telefónica; Javier Gómez Navarro, exministre de comerç i actual president del Consell Superior de Cambres de Comerç; l'economista socialdemòcrata Guillermo de la Dehesa i els advocats Antonio Garrigues Walker i Miquel Roca Junyent. Els calers els posaran les Cambres de comerç, la patronal de les grans constructores (Seopan) i grans empreses com Telefónica, Iberia, El Corte Inglés, BBVA, Santander, La Caixa, Caja Madrid, Repsol, Cepsa, Endesa, Iberdrola, Mapfre, Abertis, Mercadona, Indra, Renfe i Red Elèctrica. La campanya ha estat ideada entre la productora El Terrat i l'agència publicitària SCPF.

La proposta ha rebut resposta:




La idea de que només cal ajuntar-se i fer força per resoldre els problemes és típica de la mentalitat socialista i nazi-feixista. Si l'economia no funciona no és perquè la gent estigui deprimida sinó perquè els governs i el sector financer i immobiliari han estirat més el braç que la màniga. No falta voluntat. El que falta és eliminar legislacions i reglamentacions absurdes i obsoletes, alleugerir de càrregues i d'imposots els emprenedors, refer els balanços dels bancs al seu valor real i que si alguna caixa ha de petar que peti.

dimecres, 3 de març del 2010

Més canya contra els escalfadors climàtics

José Maldonado, president dels meteoròlegs espanyols: "este temporal es único en el siglo y contrario al cambio climático":

EFE.- El presidente de la Asociación Meteorológica Española, José Antonio Maldonado, ha destacado hoy a Efe que en el último siglo no se ha registrado un temporal de lluvias tan intenso y prolongado como el actual que, en su opinión, contradice las estimaciones sobre el cambio climático en España.
Maldonado, quien ha participado en las XXXI Jornadas Hispano Lusas sobre Meteorología y Energías Renovables, clausuradas hoy en Sevilla, ha indicado que el actual temporal, que considera "beneficioso" pues contrarresta los habituales periodos de sequía en la península, va a dejar unas precipitaciones "sin precedentes en los últimos cien años".
Ha explicado que este temporal se produce porque el anticiclón de las Azores se ha desbloqueado, lo que facilita la llegada ininterrumpida de borrascas desde el Atlántico a España, en "una situación anómala".
"Creo que se van a producir récords; en los últimos cien años, desde que hay observatorios con un cierta densidad en la Península Ibérica, es una situación especialmente atípica cuya explicación científica es que la circulación general de la atmósfera bascula; no tenemos otra explicación; no es habitual y llama la atención tanto al público como a nosotros (los meteorólogos) porque no encontramos parangón", ha aseverado.
En su opinión, este periodo de lluvias intensas no sólo no se explicaría según las predicciones del impacto del cambio climático en la Península Ibérica sino que las contradice porque sus estimaciones vaticinaban un aumento de las temperaturas y una escasez de lluvias.
Respecto a la validez de las predicciones meteorológicas ha asegurado que en España aciertan "en un ochenta por ciento de los casos" a corto plazo y ha destacado que el pronóstico sobre el reciente episodio de ciclogénesis explosiva "se clavó al cien por cien".
Con todo, ha abogado por que no se utilice este término, al igual que los de "bomba meteorológica" o "tormenta perfecta", por considerarlos sensacionalistas.
Por otra parte, la Junta de Andalucía ha informado hoy de que en las ocho capitales de la comunidad autónoma ya se ha superado, en lo que va de año hidrológico (desde el 1 de septiembre), la media histórica de precipitaciones de todo un año, unos valores pluviométricos que, en algunos casos, duplican y hasta triplican los promedios anuales.
En Almería, Granada y Jaén las precipitaciones acumuladas suponen el 323, 224 y 235 por ciento, respectivamente, de las medias históricas.
Cádiz ha sido la provincia que más agua ha acumulado con 759 litros por metro cuadrado seguida de Córdoba (736,8), Sevilla (717,2), Jaén (654,1), Huelva (587,5), Málaga (540,9), Granada (511,3) y Almería (417,7).
No obstante, Almería es la provincia andaluza en la que más han aumentado las precipitaciones respecto a la media. EFE